Historik och fakta

Runstensskolan har sitt ursprung från år 1924 och i den gamla brandstationen finns nu en slöjdsal.

Den första skolan i Handen stod klar 1924, Handens folkskola. Skolhuset som var rött brann ner år 1933 men återuppbyggdes omgående till Gula Huset.

Nästa skolbyggnad byggdes 1932 och hade en gymnastiksal, dock brann den ner 1946 och ersattes med nuvarande gymnastiksal.

Branden började troligtvis i slöjdsalen.

1952 var större delen av den nuvarande skolan i gult fasadtegel klar. Mellandelen med matsal, klassrum och kök delen togs i bruk 1958.

Folkskolan döptes om till Runstensskolan i början av 1960-talet.

Första kommunala biblioteket låg i källaren i Gula skolan. Vid invigningen 1952 av den del av Runstensskolan, som är i gult fasadtegel idag, flyttades biblioteket till huvudbyggnaden och är kvar där än idag som skolbibliotek.

Brandstationen låg i en byggnad bredvid Runstensskolan och tillkom 1938.

Senast uppdaterad: 29 augusti 2018